11.11.2016 ISS måske den mest effektive arbejdsplads i verden

Tilbage i 2013 var SIGNAL office design-rådgiver og ansvarlig for detailindretningen af ISS Groups nye hovedkontor. I indretningen var der fokus på, hvordan de fysiske rammer kunne skabe bedre arbejdsprocesser. Resultatet var flere faciliteter, større fællesskab og mere frihed til selv at vælge arbejdssted. Et resultat, som har vist sig at påvirke medarbejderne så positivt, at ISS har opnået det højeste resultat nogensinde på Leesmans indeks, som måler funktionaliteten og effektiviteten på arbejdspladser.

Det indledende analysearbejde

Forud for indretningen af ISS’ nye hovedkontor i Søborg lå et omfattende analysearbejde i form af behovsafdækning blandt medarbejderne i koncernen. For at kunne indrette nye arbejdspladser er det vigtigt at finde ud af, hvordan medarbejderne oplever de fysiske rammer i dag, så man bedre kan forstå de udfordringer og behov, som den nye indretning skal kunne løse.

Analysearbejdet viste, at medarbejderne var udfordret på den tværfaglige kontakt med hinanden i det daglige, da ISS tidligere var fordelt over fire forskellige lokationer. Derudover bestod bygningerne af mange små rum og lange korridorer, hvilket gjorde, at medarbejderne blev isoleret fra hinanden, og at det var sværere at arbejde sammen.

Hemmeligheden bag det flotte resultat

Det forudgående analysearbejde med at finde ud af, hvilke behov medarbejderne havde brug for, viste sig at være det hele værd. For da ISS gennemførte Leesmans effektivitetsundersøgelse, opnåede virksomheden det højeste resultat nogensinde, hvad angår medarbejdernes tilfredshed ift., hvordan arbejdspladsen understøtter deres behov. Årsagen til det flotte resultat er, at medarbejderne blev involveret i forandringsprocesserne, så faciliteterne i dag afspejler netop deres behov. Dvs. at medarbejderne nu sidder i åbne arbejdsmiljøer, så det er nemmere at samarbejde. Derudover har de adgang til små loungeområder, fleksible mødelokaler, telefonområder og stillezoner, som understøtter deres behov i løbet af arbejdsdagen.

Ifølge ISS selv er en anden årsag til den flotte score, at medarbejderne på deres hovedkontor har brug for mange af de samme funktioner, hvilket har gjort det nemmere at opfylde alles behov. Men på trods af resultatet fra undersøgelsen mener de, at der stadig er plads til forbedringer. Fx blev der til at starte med opsat telefonbokse, men disse fungerer ikke optimalt, så man arbejder nu på en anden løsning til telefonsamtalerne. Men det er jo en lille ting, når de parametre, som medarbejdernes tilfredshed er målt ud fra, også er dem, der scorer højest i undersøgelsen.

Referencer

Leesman Review, Issue 20, 2016 Q2
Leesman Review, Issue 16, 2014 Q4
Med rum som redskab, Byggeri+Arkitektur

Af Signal admin.